Mijn Kifid

Kifid KennisMag de verzekeraar mijn schadeverzekering beëindigen als ik te laat betaal?

De situatie

U heeft een schadeverzekering afgesloten en betaalt daarvoor premie. Op een gegeven moment betaalt u de premie niet of te laat. De verzekeraar neemt daarop maatregelen door de dekking te schorsen of de verzekering te beëindigen. Bij een schorsing bent u in de periode van wanbetaling niet verzekerd. In geval van een beëindiging bent u ook onverzekerd én wordt het lastiger om elders een nieuwe verzekering te sluiten. U vindt dat door de maatregel uw belangen worden geschaad en vraagt zich af wat uw rechten zijn.

De algemene regel

Een verzekering is een overeenkomst tussen de verzekeraar en de verzekeringnemer. In de algemene verzekeringsvoorwaarden die bij deze overeenkomst horen, staan de rechten en plichten van de verzekeraar en die van u als verzekeringnemer. Eén van uw verplichtingen is het betalen van de premie binnen een bepaalde termijn, de zogenoemde premievervaltermijn. Doet u dat niet, dan kan de verzekeraar op grond van de verzekeringsvoorwaarden en de wet de verzekering schorsen of opzeggen. Bij wanbetaling moet de verzekeraar u wel eerst een aanmaning/waarschuwing hebben gestuurd die voldoet aan strikte wettelijke eisen zoals genoemd in artikel 7:934 van het Burgerlijk Wetboek. Voor de eerste premiebetaling mag de verzekeraar bijvoorbeeld bepalen dat de dekking pas ingaat zodra de eerste premie is betaald.

Drie voorbeelden

Uitleg

Wanneer u de premie voor een schadeverzekering (denk aan een autoverzekering, woonhuisverzekering of reisverzekering) te laat of niet betaalt, dan kan de verzekeraar verschillende maatregelen treffen. De nog te ontvangen premie kan verrekend worden met een eventuele schade-uitkering, maar de verzekeraar kan er ook voor kiezen om de verzekering te beëindigen of de dekking te schorsen.

Wil de beëindiging/schorsing rechtsgeldig zijn, dan moet de verzekeraar voldoen aan de wettelijke eisen (artikel 7:934 Burgerlijk Wetboek).

Dit wetsartikel schijft voor dat een aanmaning minimaal de volgende informatie bevat:

1) een termijn van ten minste 14 dagen waarbinnen alsnog de premie moet worden voldaan;

2) wanneer de termijn van 14 dagen, ook wel respijttermijn genaamd, aanvangt;

3) wat de gevolgen zijn wanneer niet binnen 14 dagen na aanvang van de termijn wordt betaald.

Uit de rechtspraak en uitspraken van Kifid volgt dat de 14 dagen-termijn die de verzekeraar de verzekeringnemer moet gunnen en in de aanmaningsbrief moet opnemen gaat lopen een dag nadat de verzekeringnemer de aanmaning heeft ontvangen.

Als de aanmaning van de verzekeraar niet aan deze strikte wettelijke eisen voldoet, dan is de overeenkomst onterecht beëindigd of de schorsing niet rechtsgeldig. De verzekeraar zal de beëindiging of schorsing van de verzekeringsovereenkomst dan met terugwerkende kracht moeten herstellen en een eventuele schade toch moeten vergoeden. In die situatie moet de verzekeringnemer de doorlopende premie alsnog betalen.

Het komt voor dat u als verzekeringnemer stelt de aanmaning niet te hebben ontvangen. Dan is het aan de verzekeraar om aan te tonen dat deze brieven u hebben bereikt. Hieraan worden hoge eisen gesteld (zie GC 2020-124). Maar: wanneer u heeft ingestemd met communicatie langs elektronische weg en de aanmaning is in uw spamfilter beland, dan komt dit voor uw risico (zie GC 2017-129 en GC 2020-765).

Wanneer de verzekeraar besluit de verzekering te beëindigen, dan kan dat gevolgen hebben voor het afsluiten van een nieuwe verzekering. Allereerst kan de verzekeraar uw persoonsgegevens op laten nemen in een intern waarschuwingsregister waardoor het kan zijn dat u niet meer terechtkunt bij andere merken van dezelfde verzekeringsmaatschappij. Daarnaast bent u verplicht om bij de aanvraag van een nieuwe verzekering en/of overstappen naar een andere verzekeraar te melden dat er in het verleden een verzekering met u is beëindigd. Laat u dit na, dan loopt u het risico dat de (nieuwe) verzekeraar vindt dat u de precontractuele mededelingsplicht hebt geschonden. Ook dat kan nadelige gevolgen hebben zoals het registreren van uw persoonsgegevens in het interne of externe waarschuwingsregister, geen dekking/uitkering of beëindiging van de verzekeringsovereenkomst. Een voorbeeld hiervan is GC Kifid 2021-0263.

Tips

  • Neem bij het afsluiten van een verzekering de voorwaarden door, zodat u weet wat u kunt verwachten én wat de verzekeraar van u verwacht.
  • Betaal uw verzekeringspremie via automatische incasso en controleer regelmatig of de betaling van de verzekeringspremie van uw bankrekening is afgeschreven.
  • Lees alle fysieke en/of digitale berichten die u van uw verzekeraar ontvangt.
  • Komt u in financiële problemen, laat het niet op z’n beloop en neem zelf contact op met de verzekeraar.
  • Is een verzekeringsovereenkomst beëindigd en vraagt u een nieuwe verzekering aan bij een andere verzekeraar, beantwoord de gestelde vragen dan altijd naar waarheid. Het is aan de verzekeraar om een afweging te maken tussen wel of niet een verzekeringsaanvraag accepteren aan de hand van alle relevante informatie.

 

De informatie in dit Kennisdocument is bedoeld om u inzicht en achtergrond te geven in de manier waarop Kifid met klachten over een bepaald onderwerp omgaat. Dit kan u helpen bij de voorbereiding van uw eigen zaak. Uiteraard is elke situatie anders. In uw klachtzaak kan een omstandigheid spelen die wij hier niet hebben genoemd.

Ook interessant