Mijn Kifid

Kifid KennisWanneer vergoedt de verzekeraar schade aan of in mijn tuin?

De situatie

Er is ingebroken in uw tuin en er zijn spullen gestolen. Of door een flinke storm is de beplanting in uw tuin gesneuveld of het meubilair beschadigd. Kortom: het gaat geld kosten om uw tuin(meubilair) te herstellen. U doet een beroep op uw woonhuisverzekering, maar de verzekeraar zegt dat er voor uw situatie geen dekking bestaat en wil de schade niet vergoeden. U vraagt zich af hoe dat zit, u bent toch verzekerd?

De algemene regel

In de voorwaarden van de inboedel- of opstalverzekering (vaak samen woonhuisverzekering genoemd) staat wanneer de verzekeraar de schade wel vergoedt en wanneer niet. Vaak zijn er specifieke uitsluitingen: situaties waarin de verzekeraar niet uitkeert. Het staat een verzekeraar in beginsel vrij om de grenzen te bepalen waarbinnen hij dekking wil verlenen. Wijst de verzekeraar een schadeclaim af, dan moet de verzekeraar de afwijzing wel kunnen onderbouwen. Zijn de voorwaarden voor meerdere uitleg vatbaar, dan geldt de voor u meest gunstige uitleg, voor zover dat een redelijke uitleg is.

Vier voorbeelden

Uitleg

Wie door diefstal of slecht weer schade lijdt, zal afhankelijk van wat er is beschadigd en/of gestolen, een beroep doen op zijn inboedel- of opstalverzekering. In de verzekeringsvoorwaarden staat welke objecten/onderdelen als opstal of als inboedel gelden.

Of de schade gedekt is, hangt allereerst af van wat er in de verzekeringsvoorwaarden staat. Het gaat daarbij niet alleen om de letterlijke bewoordingen, maar ook om de tekst van de voorwaarden in zijn geheel. Anders gezegd: de voorwaarden moeten in samenhang worden gelezen met andere bepalingen of een begrippenlijst. Ook de opmaak van de tekst kan een rol spelen in het achterhalen van die samenhang.

De voorwaarden moeten duidelijk en begrijpelijk zijn. Is een bepaling in de voorwaarden voor meerdere uitleg vatbaar, en bestaat er dus onduidelijkheid over, dan geldt dat de meest gunstige uitleg voor u van toepassing is. Dat is de zogenoemde contra proferentem regel uit het Burgerlijk Wetboek. Het moet daarbij wel gaan om een redelijke uitleg. Wanneer een begrip onduidelijk is, zal de Geschillencommissie aansluiting zoeken bij het normale spraakgebruik.

Om te beoordelen of uw schade wordt vergoed, geldt een vaste volgorde. U zult allereerst moeten aantonen dat sprake is van een gedekte gebeurtenis volgens de verzekeringsvoorwaarden. Daarin wordt vaak opgesomd in welke situaties dekking bestaat. Ontbreken in de tekst van de voorwaarden woorden als ‘zoals’ en ‘bijvoorbeeld’, dan is deze lijst meestal uitputtend bedoeld en is er doorgaans geen ruimere interpretatie mogelijk. Pas daarna komen de eventuele uitsluitingen aan bod. Met zo’n uitsluiting maakt de verzekeraar duidelijk dat in bepaalde (vaak voorkomende) situaties in ieder geval niet zal worden uitgekeerd. De verzekeraar moet wel onderbouwen waarom zo’n uitsluitingsgrond aan de orde is.

Let op: wanneer uw situatie niet in de uitsluitingen beschreven staat, betekent dat niet dat er ‘dus’ dekking bestaat. Immers: de situatie moet in de eerste plaats een gedekte gebeurtenis zijn.

Bekende uitsluitingen zijn:

  • Achterstallig onderhoud. Denk aan losliggende dakpannen en takken of bomen die door slecht onderhoud afbreken/omwaaien.
  • Niet goed op de spullen gelet. Of in verzekeringstaal: de normale voorzichtigheid is niet in acht genomen. Dat is bijvoorbeeld het geval wanneer kostbare spullen onbeheerd worden achtergelaten in de tuin of niet worden opgeborgen in een afsluitbare ruimte. Willen kostbare spullen zoals een laptop, tablet of (elektrische)fiets gedekt zijn, dan zijn een speciale buitenhuisdekking, kostbaarhedenverzekering, mobiele elektronicadekking of fietsverzekering van belang. Vindt diefstal plaats uit een afgesloten tuin en/of schuur dan is het belangrijk dat u braaksporen kunt aantonen.
  • Geleidelijke inwerking van weersinvloeden, bijvoorbeeld doordat een barbecue niet afgedekt was en er door regen roestplekken zijn ontstaan. Over het algemeen is een schade alleen gedekt wanneer die het gevolg is van een onzeker voorval en/of een onvoorziene situatie. Wanneer spullen zijn beschadigd omdat ze bijvoorbeeld te lang buiten hebben gestaan of slecht onderhouden zijn, dan kan de verzekeraar uitkering weigeren.

Weersomstandigheden spelen een belangrijke rol in zaken over tuinschade. Verzekeraars vergoeden stormschade in de regel pas vanaf windkracht 7. Is het begrip storm niet opgenomen in de verzekeringsvoorwaarden dan wordt aansluiting gezocht bij de definitie van het begrip storm in de Van Dale. Zie bijvoorbeeld uitspraak GC 2024-0499 . In deze zaak moesten de bewoners bewijzen dat sprake was van een hevige wind.
Let op: al is er sprake van een ‘officiële’ storm, ook dan kunnen verzekeraars bepaalde onderdelen van die dekking uitsluiten. Dat is vaak het geval bij tuinaanleg en/of beplanting.

Tips

  • Neem bij het afsluiten van een woonhuis-, inboedel-, opstalverzekering de voorwaarden door, zodat u weet wat u kunt verwachten én wat de verzekeraar van u verwacht.
  • Verzekeringen verschillen van elkaar, het is zinvol om ze met elkaar te vergelijken. Kijk goed welke aanvullende dekkingen/modules bij uw situatie passen en mogelijk goed zijn om mee te verzekeren.
  • Onderhoud bomen en daken met regelmaat en controleer regelmatig op loszittende elementen.
  • Berg alles (wat te verplaatsen is) op in een afgesloten schuur en/of tuinhuis en laat tuinmeubilair (partytent) niet buiten overwinteren.
  • De bedragen die vergoed worden, zijn vaak gemaximeerd. Dat betekent dat de verzekeraar mogelijk minder vergoedt dan uw daadwerkelijke schade. Ook kan er sprake zijn van een (verhoogd) eigen risico. Vooral bij luxe tuinartikelen loont het de moeite om na te gaan of deze afdoende verzekerd zijn.

Meer informatie over dit onderwerp

Een informatief artikel verschenen in Finfin van Adfiz, brancheorganisatie van financiële adviseurs: Zijn de spullen in mijn tuin verzekerd? (adfiz.nl)

Vindplaatsen genoemde wet- en regelgeving

Artikel 238 Burgerlijk Wetboek Boek 6 (contra proferentem regel)[/trigger]

De informatie in dit Kennisdocument is bedoeld om u inzicht en achtergrond te geven in de manier waarop Kifid met klachten over een bepaald onderwerp omgaat. Dit kan u helpen bij de voorbereiding van uw eigen zaak. Uiteraard is elke situatie anders. In uw klachtzaak kan een omstandigheid spelen die wij hier niet hebben genoemd.

Ook interessant