Consumentenbond: Olof King
“Kifid is enorm gegroeid als autoriteit in de financiële sector. Uitspraken van Kifid worden door financiële dienstverleners steeds vaker opgevolgd en doorgevoerd bij vergelijkbare klachten. Dit geeft consumenten het vertrouwen dat ze met hun klachten bij Kifid aan het juiste adres zijn.”
“Ik wil dan ook het bestuur, de directie en alle medewerkers van Kifid feliciteren met het 15-jarig jubileum. Jullie laagdrempelige toegang bemoedigt consumenten om hun klachten bij Kifid in te dienen. Met het vergroten van jullie positie betekenen jullie steeds meer voor de hele samenleving. Een ontwikkeling waar jullie met recht trots op mogen zijn.”
De komende 15 jaar
“We zijn als Consumentenbond natuurlijk niet zomaar tevreden. Daarom hoop ik voor de toekomst dat Kifid haar uitspraken meer gaat doen vanuit een gedragswetenschappelijk perspectief en op basis van redelijkheid en billijkheid. Door ook te kijken naar de achterstand in juridische kennis en ervaring bij consumenten en aandacht te hebben voor de menselijke kant. Daarnaast zien we dat consumenten zich steeds vaker verenigen in een collectief. Ook zij moeten met hun klachten bij Kifid terecht kunnen. Hier zal Kifid echt stappen in moeten zetten. Gelukkig voeren we hier samen goede gesprekken over en dat geeft vertrouwen in de toekomst. Want we willen over 15 jaar weer het feestje samen vieren.”
Consumentenbond is een vaste gesprekspartner voor Kifid. Onder meer via een jaarlijks stakeholderdialoog. Ook spreken we elkaar als omstandigheden en actualiteit daarom vragen.
Kifid: Eveline Ruinaard
“Kifid is nu een 15-jarige, een puber die richting volwassenheid gaat. Met steeds meer zelfvertrouwen, kennis en grote ambities. Tegelijk staat Kifid nog altijd open voor nieuwe kansen en willen we ons blijven verbeteren. Dat vind ik echt een kwaliteit van ons.”
“Belangrijk is dat mensen met klachten ons nog beter weten te vinden en ook meer vertrouwen in ons hebben. Daar werken we hard voor. Zo schrijven we onze uitspraken nu in heldere taal, helpen we ook zzp’ers en hebben we gebruiksvriendelijke reglementen in vraag- en antwoordvorm. Daarnaast nemen de financiële dienstverleners Kifid-uitspraken serieus en handelen ze hier ook sneller naar. Hierdoor laten we aan de buitenwereld zien dat onze aanpak werkt. Dat maakt mij trots op onze mensen. Zonder hen zou Kifid niet al 15 jaar bestaan.”
De komende 15 jaar
“Hoe bereiken we meer mensen met een financiële klacht? Hoe gaan we om met consumenten die steeds mondiger worden? Is er behoefte aan een ruimere dienstverlening door Kifid? Daar willen we op inspelen. Tegelijkertijd blijven we klachten zo snel mogelijk oplossen. Als het kan door bemiddeling en anders met een uitspraak. Ik verheug me erop deze uitdagingen samen met onze mensen en partners op te pakken.”
Kifid tijdlijn 2007 -2022