Voorzitter Geschillencommissie Kifid: Onze uitspraken voortaan met naam en toenaam
Geplaatst op
19 april 2012In de categorie
OrganisatieIn zijn terugblik in het jaarverslag 2011 van Kifid meldt commissievoorzitter Edgar du Perron als opmerkelijkste verandering in de procedure bij de Geschillencommissie dat haar uitspraken voortaan worden gepubliceerd mét de namen van de financiële dienstverleners.
Deze verandering wordt gesteund door de financiële sector en past in het streven naar verdergaande transparantie. Namen van consumenten en van individuele medewerkers van de instellingen blijven in de gepubliceerde uitspraken onvermeld.
Eén loket belangrijk
Hij heeft ook maatregelen genomen om schendingen van gedragscodes die geen concrete financiële schade tot gevolg hebben, toch door te zenden naar de Tuchtraad verzekeraars en/of toezichthouder AFM. Een dergelijke aansporing kan ook nuttig zijn bij een tuchtrechtelijk gezien laakbaar patroon van handelen ten nadele van consumenten. In dergelijke gevallen leg ik als voorzitter van de Geschillencommissie de zaak of zaken aan de Tuchtraad voor
, zo stelt Edgar du Perron. Deze gang van zaken combineert de voordelen van één loket voor consumentenklachten met de voordelen van het bestaan van een tuchtrechtelijke instantie als de tuchtraad.
Achtergrond van de doorzendregeling is volgens de voorzitter van de Geschillencommissie echter dat veel consumenten die bij Kifid klagen, hun klacht ook blijken te willen voorleggen aan de toezichthouders. De consumenten zelf hebben hierover het laatste woord: zij kunnen op het klachtenformulier aangeven dat zij toezending van hun klacht aan de toezichthouders niet op prijs stellen. Ook hier heeft de consument dus één loket voor zijn klacht.
Klik hier voor de doorbladerbare versie van het Kifid jaarverslag 2011